_MG_1182e

Antiek sanitair in de hoofdrol

Ook anno nu kan een oud bad of een wastafel die al een lang leven achter de rug heeft hét pronkstuk van uw badkamer worden. Alice Ernest raakte verliefd op deze forgotten antiques.    

Wat heeft Affaire d’Eau te bieden?
‘Affaire d’Eau is gespecialiseerd in de zogenaamde forgotten antiques; antiek sanitair uit de periode tussen pakweg 1870 en 1950. Met de items uit onze collectie kan een badkamer gerestaureerd, aangevuld of in oude staat hersteld worden. Als het antieke materiaal niet meer voorhanden is, ga ik op zoek naar reproducties die in de gegeven situatie het juiste nostalgische gevoel oproepen. Naast onze eigen expertise kan ik me beroepen op onze collectie originele catalogi van firma’s die tussen 1870 en 1950 badkamerinrichtingen en accessoires produceerden. Hieruit haal ik nuttige informatie over het interieur van badkamers en toiletruimten; de opstelling, de accessoires en de manier waarop er werd betegeld.’

Hoe begon Affaire d’Eau?
‘We hadden al een tijdje het idee om een antiekzaak in sanitair te beginnen. Het plan raakte in een stroomversnelling toen we in 1993 tegen het leegstaande Hotel Metropole et des Etrangers aanliepen in het Franse kuuroord Mont d’ore. De gemeente had het hotel onteigend en de eigenaresse moest noodgedwongen de hele inventaris verkopen. Het hotel -met meer dan driehonderd kamers- was voorzien van de hoogste kwaliteit sanitair. Baden, wastafels op zuil, accessoires, allemaal van de firma Twyford’s uit Engeland. Kwaliteit kent geen tijd want alles was nog in tiptop staat. We kochten de hele voorraad op en begonnen onze ‘zaak van water’, Affaire d’Eau.’

 

Antiek sanitair is qua vorm vaak heel puur en eenvoudig

 

Welke stijlperiode is geliefd bij klanten?
‘De periode tussen 1900 en 1920 was een interessante tijd op het gebied van sanitair. Stijlen volgden elkaar snel op en er was een enorme variatie aan vormen. Desondanks kwam het voor dat sanitairfirma’s succesmodellen meer dan twintig jaar in productie hadden. De meeste klanten van Affaire d’Eau willen sanitair uit begin twintigste eeuw. Maar de afgelopen paar jaar zien we een toenemende belangstelling voor sanitair van net na de Tweede Wereldoorlog. Mid Century is in opkomst en ook daarin kunnen we adviseren.’

Gaan antiek sanitair en comfort samen?
‘Veel mensen denken dat antiek sanitair overdadige vormen heeft. Dat is een misvatting. Ik zou het ook zeker geen brocante willen noemen. De vormen zijn vaak heel puur, eenvoudig en voorzien van goed doordachte details die het item prettig en functioneel in het gebruik maken. Een antieke keramische wastafel aansluiten op het waterleidingnet is evenmin een probleem. Een wastafel uit 1920 is al voorzien van twee kranen voor warm en koud. Werk je liever met één kraan dan zijn daar goede oplossingen voor. De vorm van de wastafel is in de basis niet veranderd, de techniek wel. En het is juist die techniek die vandaag de dag meer mogelijk maakt.’

Mooiste project tot nu toe?
‘Lastige vraag. Ik geniet er vooral van als we samen met klanten tot een eersteklas oplossing komen. Ik kijk altijd naar drie dingen. Wat vindt de klant mooi? Is er bijvoorbeeld een item dat zijn hart sneller doet kloppen? In wat voor soort huis komt het item te staan? Dat is de volgende vraag. Past een item daar bij of vormt het een contrast? Ten slotte kijk ik hoe we alles tot een kloppend geheel kunnen maken. Keuzes zijn altijd persoonlijk maar in de regel probeer ik niet te veel verschillende stijlen met elkaar te combineren. Het is soms beter om bijvoorbeeld een prachtig empire bad, in zijn eenvoud een tijdloos object, samen te voegen met iets eenvoudigs. Less is more, is dan het devies. Kies voor een item dat een echte eyecatcher is en combineer dit met elementen die qua stijl kloppen maar niet de hoofdrol opeisen. Als dat lukt en ook de klant tevreden is, heb ik een toptijd.’

Informatie: www.affairedeau.com

Tekst | Herenhuis
Fotografie | Gozde Otman

Geplaatst in november/december-editie 2020

 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Neem een voordelig abonnement!

De lenteactie! Neem nu een 2-jarig abonnement en betaal €43,50 in plaats van €71,50!

Een magazine vol interieur, vakmanschap, restauratie, historie en culturele uitstapjes.