TM23_FergusMcGaffrey_420_JitskeNap_004 (4) (1)

9 t/m 14 maart TEFAF

Voor kunstliefhebbers en -verzamelaars is het binnenkort weer tijd om een reisje te maken naar het zuiden des lands, want van 9 t/m 14 maart 2024 vindt hier de 37ste  editie van TEFAF Maastricht plaats. Dit jaar zullen er 270 prestigieuze exposanten uit 22 landen aanwezig zijn. Naast traditionele kunst vindt u er ook moderne en hedendaagse kunst, fotografie, sieraden en twintigste-eeuws design.

Dit jaar zijn nemen er 19 nieuwe galeries deel aan de kunstbeurs, waaronder drie uit Nederland: Morentz met design, Zebregs & Röell Fine Art and Antiques met onder andere niet-Westerse kunst en rariteitenkabinetten en Van der Meij Fine Arts met schilderijen uit de negentiende eeuw.

Hieronder geven wij alvast een preview van 5 topstukken:

John William Godward – Dorilla

Olieverf op doek, 1913, 50 x 40 cm
Aangeboden door Berardi Galleria d’Arte

Dorilla is een profiel dat werd geschilderd door John William Godward, de laatste van de grote Britse prerafaëlieten en schilder van zuivere, apollinische schoonheid rond het begin van de twintigste eeuw. In 1909 begint Godward met het schilderen van een kleine portrettengalerij van vrouwen met Romeinse namen. Het portret van Dorilla verbeeldt de eeuwige schoonheid van de vrouw. Haar donkere haar wordt bijeengehouden door een lichtblauwe band met paarse cirkels, de heldere kleuren van haar goudkleurige kleding en haar roze stola contrasteren met de subtiele achtergrond, tot en met het serpentijn marmer aan de onderkant.

 

 

Balthasar van der Ast – Bloemen in een Wan-Li vaas

Olieverf op paneel, 1625, 40,8 x 27,6 cm
Aangeboden door Bijl-Van Urk Masterpaintings

Stillevens behoorden tot de favoriete onderwerpen van Van der Ast. Hij nam het onderwerp in eerste instantie over van Bosschaert, die hem tevens inspireerde om zijn boeketten in kleine porseleinen vaasjes te presenteren. Al in een vroege bloemencompositie uit ongeveer 1604 gebruikte Bosschaert zelf ook een klein porseleinen vaasje als bloemhouder. Dit schilderij was tot voor kort niet geregistreerd en werd dan ook vrij recent ontdekt. Het maakt deel uit van een beperkte groep schilderijen met daarop een boeket in een Chinese porseleinen vaas en het vormt een prachtige aanvulling op het al bekende oeuvre van Van der Ast.

 

Torso van Dionysus

Marmer, tweede eeuw, 67 x 55 x 29 cm
Aangeboden door Galerie Chenel

Deze verfijnde marmeren torso stelt Dionysus voor in de bloei van zijn jeugd. De weelderige draperie staat in contrast met de gladde, bijna gepolijste torso en bood de beeldhouwer alle gelegenheid zijn vakmanschap te tonen. Op het marmer zijn ook wat sporen van gereedschappen en afzettingen zichtbaar die duiden op het verstrijken van de tijd. In 1916 bevond het kunstwerk zich in de collectie van Francesco De Sanctis in Rome, waarna het werd toegevoegd aan de Belloni-collectie. Vervolgens werd het bij de Parijse Galerie Uraeus aangekocht door Alexandre Iolas, een van de eerste galeriehouders die het werk van kunstenaars als Andy Warhol, Max Ernst en René Magritte exposeerde.

 

 

Franse Lacca Povera ladekast

Walnoot en eiken met crèmekleurige lak, bekleed met gelakt snijwerk en ingekleurde afbeeldingen, blad in Rouge Royal marmer, 90 x 144 x 70 cm
Aangeboden door Kollenburg Antiquairs

Deze crèmekleurige ladekast is een zeldzaam exemplaar van het Lacca Povera meubilair uit de Provence, en werd rond 1735-1740 gemaakt. De techniek staat bekend als arte povera of Lacca Povera en komt van oorsprong uit Venetië. Met Lacca Povera werd Oosters lakwerk nagebootst en de techniek droeg bij aan de bloei van de stad. Snijwerk en ingekleurde afbeeldingen werden op beschilderd meubilair gelijmd, waarna het geheel werd afgelakt. Dit resulteerde in een betaalbaar alternatief voor het destijds zeer kostbare Oosterse lakwerk.

 

Vincent van Gogh – Boerin met witte muts

Olieverf op doek, bevestigd op paneel, circa 1884, 62,9 x 48,1 cm
Aangeboden door M.S. Rau: Fine Art, Antiques and Jewels

Dit portret van een oude boerin met witte muts laat zien hoe goed Vincent van Gogh in staat was om zowel de gelijkenis als de essentie van zijn modellen te vangen. Met dikke, doelbewuste penseelstreken schilderde Van Gogh zijn model met de vastberaden, strakke blik. Het schilderij stamt uit de tijd dat Van Gogh in Nuenen verbleef, een periode die bepalend was voor zijn ontwikkeling als kunstenaar en die een hoogtepunt zou krijgen met het meesterwerk De aardappeleters. Van Gogh probeerde de plaatselijke boeren niet te schilderen alsof zij deel uitmaakten van een schouwspel, maar schilderde hen met compassie. Op een aangrijpende en intieme manier is in dit portret een gewone vrouw uit Nuenen op ontroerende wijze vereeuwigd.

 

Kijk voor meer informatie op www.tefaf.com

Deel dit bericht