Herenhuis maart/april 2014

Huidige editie (maart/april 2014)


Special Verf & Kleur


‘De hamvraag bij elk schilderwerk is: wat is de ondergrond en wat zit er op?’
Dirk Boersma, vakschilder


‘Schilders mette groote quast’
Liefde voor het ambacht, goede verf en goed gereedschap zijn al eeuwen de drie voorwaarden voor het maken van duurzaam schilderwerk. Tot nog niet zo lang geleden wreef de huisschilder zelf zijn pigmenten en mengde hij zijn eigen verven. De eerste mechanisatiegolf vond plaats in de negentiende eeuw. De Tweede Wereldoorlog markeert de definitieve stap naar industriële fabricage.


Het blauwe huis in groen Zaandam
De welhaast vanzelfsprekende associatie ‘groen’ en ‘Zaandam’ zal binnenkort genuanceerd moeten worden: Monets schilderij La Maison Bleue inspireerde Stichting Monet in Zaandam om het nog steeds aanwezige woonhuis terug te brengen in de kleuren die de Franse impressionist destijds waarnam.



Voor het allerbeste resultaat : 10 schildertips
Nu het voorjaar lonkt is het weer tijd om het onderhoud van uw pand ter hand te nemen. Als ergens doelmatig onderhoud loont, dan is het wel bij schilderwerk. Tijdig ingrijpen bespaart veel extra werk, tijd en daarmee kosten. Herenhuis geeft u praktische tips om uw schilderklus goed aan te (laten) pakken.


Kalkverven
‘Vocht is een van de grootste bedreigingen voor historische panden’, aldus Haske van Zadelhoff. Als restauratieadviseur heeft hij talloze schades kunnen oplossen (en voorkomen) door gebruik te maken van historische muurverven. Vooral met kalkverven, een van de oudste verfsoorten die er bestaan, kun je een hoop ellende voor zijn.


Orvelter kleuren
Naarmate het voorjaarszonnetje krachtiger wordt, vullen de terrassen in het Drentse museumdorp Orvelte zich met toeristen. Aan een van de tafeltjes nemen Jermo Tappel en Don Rodenburg plaats. Voor hen vandaag geen glas wijn of Drentse Maallust, maar koffie, een stapeltje papieren én een kleurenwaaier met Orvelter kleuren.


Hoe kiest u het juiste schildersmateriaal?
Een monumentenliefhebber gebruikt geen roller. De streken van een goede kwast geven schilderwerk karakter. Maar welke kwast dient voor welke klus? Bij de gemiddelde verfspecialist of bouwmarkt bestaat de keuze uit tientallen soorten en maten. Herenhuis vroeg specialist Peter Voshart om raad.



Goed schilderwerk is vakwerk
Welke verf pas je waar toe? En wat zijn de verschillen tussen de vele verfmerken? Kunt u het beste een kalk-, lijnolie-, acrylaat-, of alkydharsverf toepassen? Een schilder kan over een potje verf spreken alsof het zijn beste vriend is, voor u is (en blijft) het vaak een wildvreemde. Herenhuis vroeg en kreeg van vakschilder Dirk Boersma recht-voor-de-raap advies.



En verder...
Historische parel in Edam
Toen Hans van den Ende senior op een goede dag de verkeerde afslag nam en zo onverhoeds in het schilderachtige Edam belandde, deed hij iets waar hij als drukbezet zakenman eigenlijk nooit tijd voor had: hij stapte uit zijn wagen en ging een eindje kuieren. Ineens stond hij oog in oog met een hoog oprijzend huis met een zwaan op de top van de gevel. Precies wat hij zocht. Tot zijn verbazing stond het huis gewoon te koop.


Uit de kunst: De jager van Eerde
Speurend naar sporen van ons verleden vormen kunstwerken een rijke bron van informatie. Kunst kan ons iets vertellen over de heersende artistieke tradities, maar geeft ook inzicht in culturele gebruiken of een bijzonder historisch moment. Deze aflevering beschrijft Steven Coene, projectleider van de restauratie van het interieur van kasteel Eerde, het doek ‘De jager van Eelde’. Misschien niet het grootste topstuk, maar wel ene charmant portret dat normaliter een prominente plaats inneemt boven de deuren van de grote zaal van kasteel Eerde in Ommen.

Koken tussen wandschilderingen
Een grachtenpand uit de zeventiende eeuw opknappen is één ding, maar respect tonen voor de oude glorie en dat ook nog eens naadloos weten te combineren met moderne elementen, dat is een kunst. En die kunst beheersen Sigrid van Kleef en René van der Leest, interieurarchitecten van Studio R U I M, als geen ander.



Jong monument in oude binnenstad
Tussen alle historische panden in hartje Utrecht staat één piepjong monument: het Van Schijndelhuis uit 1992. Het wordt nu al beschermd omdat het uniek is qua ontwerp en techniek. Bovendien vormt het een (bewoonde) overzichtstentoonstelling van Mart van Schijndels productontwerpen.




Schatten uit mijn bibliotheek: Dood in Venetië
Als fervent boekenverzamelaar gaat Ruud Spruits nieuwsgierigheid vooral uit naar de verhalen ‘achter’ boeken: informatie over schrijvers, personages, context en omstandigheden. Zo verzamelde hij in de loop der tijd rond verschillende literaire thema’s een baaierd aan gegevens. In de komende nummers van Herenhuis beschrijft hij telkens een stapeltje. Dit keer de gedroomde werkelijkheid van Thomas Mann.


De Bibliotheek : 5 hoogtepunten wereldwijd
Al eeuwenlang vinden grootse boekenverzamelingen een veilig onderkomen in de fraaiste bibliotheken. Als gebouwtype in zijn hoogste vorm is de bibliotheek een totaalkunstwerk geworden waarin schilderkunst, sculptuur, meubelen en architectuur naadloos als één geheel samenkomen. In deze editie vijf bibliotheken wereldwijd die in schoonheid met elkaar wedijveren.