Herenhuis maart/april 2014

Huidige editie (november/december 2014)



Voortbouwen op historie
Al sinds haar jeugd heeft Elisabeth, ‘Piet’, Rijkels-Visser een fascinatie voor bouwen én historie. Op dit moment is ze Nederlands grootste producent van themabouwplaten, die alle vergezeld gaan van een verhaal over onze cultuur en geschiedenis. Twee jaar geleden startte ze haar grootste project tot nu toe: de restauratie van Villa Elise. Een uniek model op ware grootte.



De negen sleutels van Edward van Vliet
‘Mijn signatuur is gebaseerd op negen sleutels’, vat Edward van Vliet zijn werk krachtig samen. De Nederlandse ontwerper wist op buitenplaats Het Oude Hof precies de juiste accenten te leggen. Oud blijft oud, nieuw is nieuw, maar wel met een onweerstaanbare allure.



Uit de kunst: Een zeventiende-eeuwse Friese bruidsreportage
Speurend naar sporen van ons verleden vormen kunstwerken een rijke bron van informatie. Kunst kan ons iets vertellen over de heersende artistieke tradities, maar geeft ook inzicht in culturele gebruiken of een bijzonder historisch moment. Deze aflevering beschrijft Ruud Spruit, kunstkenner en voormalig directeur van het Westfries Museum, 'de Pipenpoyse bruiloft' over een roerig stukje Friese geschiedenis.


Lemen muren in het Paasjanshuus
De kleur van de luiken herinnert aan het pachtverleden van Paasjanshuus, niet eens zo heel lang geleden. Age en Adri Roskam kochten de boerderij in 1997 van de voormalige eigenaren van kasteel Huize Ruurlo. De uit leem opgetrokken muren maken het wonen tot een aangenaam - en gezond - verpozen. Na vijftien jaar was de kleurlaag echter toe aan een opknapbeurt.


Eeuwenoud behang opnieuw in productie
Sinds de eerste helft van de achttiende eeuw siert papieren behang de wanden van het Nederlandse interieur. Het kostbare, uit kleine vellen bestaande handgeschepte papier kwam grotendeels uit Engeland en Frankrijk. De Engelse fabrikant Little Greene dook met English Heritage in de archieven en blies de mooiste behangvondsten weer nieuw leven in. Fragiele fragmenten uit de achttiende, negentiende en twintigste eeuw, veelal afkomstig uit prestigieuze woonhuizen in Londen, boden inspiratie voor een nieuwe exclusieve behangcollectie.


Castello di Santa Eurasia
Zestig jaar lang stond Castello di Santa Eurasia, magnifiek gelegen op een hoge heuvel in Umbrië, leeg. De in Londen woonachtige Rus Evgeny Lebedev, eigenaar van de The Independent en The Evening Standard, besloot het hopeloos vervallen, twaalfde-eeuwse kasteel zijn oude glans terug te geven, als ode aan zijn geliefde Italië.


Tot kunst verheven huisvlijt
Werden bij de verhuizing van het Fries Museum van het oude Eysingahuis naar het gloednieuwe Zaailand veel vertrouwde objecten naar het depot verbannen, de vermaarde Hindelooper Kamer is gelukkig meeverhuisd. Geheel terecht, vindt Ruud Spruit, die de hernieuwde belangstelling voor Hindelooper schilderkunst toejuicht.



Schatten uit mijn bibliotheek: De man achter 'De Camera'
Als fervent boekenverzamelaar gaat Ruud Spruits nieuwsgierigheid vooral uit naar de verhalen ‘achter’ boeken: informatie over schrijvers, personages, context en omstandigheden. Zo verzamelde hij in de loop der tijd rond verschillende literaire thema’s een baaierd aan gegevens. Dit keer Hildebrand, de alias van Nicolaas Beets, en diens vrienden.